Monday, April 16, 2007

Songs in the key of life


1976 yılı...

60'ların ilk yıllarında başlayan kariyerine 70'li yıllarla beraber değişen müzikalite ile daha funky ve groovy bir tarz yakalayan Stevie Wonder, 1976 yılında muhteşem Song in the key of life adlı double albümünü yayınladı.

Diğer albümlerinde olduğu gibi söz-müzik ve aranjmanlar Stevie Wonder'a ait. Ve plak şirketi yine Detroit temelli, sevdiğimiz disko insanı Diana Ross 'un kocası Berry Gordy'e ait olan efsanevi Motown.

Çoğumuz için Stevie Wonder, sıkıcı "I just call to say I love you" şarkısı ile hatırlanan, kafasına boncuklar taktırmış amerikalı zenci müzisyendir. 80'li yıllarda yaptığı albümlere rağbet edilmesi gereksiz olsa da, kariyerinin başlangıcındaki ve özellikle 70'li yıllar boyunca yaptığı albümler başucu eseridir.

Songs in the key of life double albüm olarak-aslında double LP basılıyor ve toplam 17 şarkı içeriyor(sonraki baskılarında 3 şarkı daha eklenmiştir) . Duke Ellington 'a ithaf ettiği Sir Duke, Contusion, herkesin bildiği ve oldukça politik sözler içeren Pastime Paradise , 2005 yılında çıkardığı son albümünde beraber düet yaptığı kızı Aisha'nın o zamanki bebek seslerini duyduğumuz Isn't she lovely, 4-5 yıl önce George Michael ve Mary J Blige'ın yorumladığı As ve yüreğimden vurucu Another Star.

Another Star 8 dakika sürer, melodisi insanı yerinden kaldırır, bağıra bağıra söyleme hissi verir insana. Hele bir yerden sonra şarkının davul ile başlayan la la la diye ikinci kez girilen bölümünden itibaren artık bir şey hissetmeden durmak zordur ya da benim gibilerin yüreği çıkacak gibi olur. Ayrıca şarkıdaki gitarist George Benson 'dan başkası değildir. "la la la for you there might be another star, but through my eyes the light of you it's all I see" diye başlar...

Geçenlerde bir arkadaşımda plağını gördüm de heyecandan elim ayağım tutmadı. Yıllar öncesinden kalan üzeri çizilmiş ve yıpranmıştı ama o dönemlere aitti. Muhtemelen bunu o zamanlar almış bir karşı cinse rastlarsam, kolay kolay hayranlık beslemeyen ben, ağzım açık şekilde hayran hayran bakarım diye düşünüyorum (başıma geldi biliyorum; şu youtube'da tesadüfen bulduğum şahsın evine gittiğimde gördüğüm plak arşivi bende resmen vertigo etkisi yapmıştı, az daha yığılıyordum plakların üzerine).

P.S. Zamanında kadim dostum Sekvotka 'ya doğumgünü hediyesi olarak taa uzak diyarlardan bu albümü alıp posta ile yollamıştım. Ancak kendisi, o parti bu parti diye gezerken votkanın etkisiyle bu zor bulunan nadide albümün bir cdsini kaybetti.

2 comments:

sekvotka said...

sultanim, o mustesna albumu senin dilegin uzerine o partiye goturdugumu hatirlatiyor, en kisa zamanda sana stevie wonder'in butun albumlerini hediye edecegimi buraya yaziyorum.

Anonymous said...

sabah 08:10 da, serviste gözlerim kapanmasın diye direnirken oxi-gen de duyup ayıldım! sesini sonuna kadar açarken bu adamı ne kadar sevdiğimi ve acaba sırf S.W. şarkıları çalan bi gece kulübü olup olamayacağını düşündüm. bi de seni tabii!!! ofise gelip aradım ama atmışsın kendini sokaklara...blog una girince ne göreyim?! kalp kalbe karşıymış another star...