Friday, March 14, 2008

Güç

Güç yapabilmekle ilintilidir.

* le pouvoir est donc proche de la question de la possibilité, de la capacité*

Biz kez daha farkettim ki "yapabilirdim veya yapabilirmişim" ama yapmadım. İşte güç budur. Yapabileceğini bilmek ama yapmamak.
Yapmamayı marifet kılmak değil bu. Aksine insanın yapabileceği doğru davranışları yapmamayı marifet sayması gülünç olmaktan başka bir şey değildir (her ne kadar kendisi bunu bir yüce davranış biçimi olarak saysa da). Karşıdakine doğru davranmak, hakkettiği özeni, davranış biçimini göstermek öncelikle etiktir, insanın meziyetidir. Benim bahsettiğim her türlü pisliği, her türlü hayvanlığı yapabilecek, karşısındakini çok derinden acıtabilecek güce sahipken yapmamak, yapmamayı tercih etmek veya gücünü kötüye kullanmamayı tercih etmek. Asıl güç budur.

Yapabilirdim. Yapmadım. Evet, biliyorum iyi bir insanım ama iyi olmanın da bir sınırı, bir haysiyeti var; aptallıkla karıştırılmamalı.

No comments: