Tuesday, January 29, 2008

Yetmişler-seksenler

robert mapplethorpe, self-portrait, 1975

Geçenlerde bana gelen bir arkadaşım söyledi "senin evin 80'lı yıllar" gibi deyiverince bunalıma girdim. Elbette "bunalım munalım" abartılı ifadeler, neticede kendisini de severim de o günden beri bakıyorum nesi 80'li yıllar diye. Severim ben evimi, içindekileri, mobilyaları, objeleri vs. Belki ruhsuz steril erkek reklamcı evi gibi uzay mekiğinin ev olmuş versiyonu değildir ama gayet özel bulurum ben evimi (elbette kira olduğu için evde değiştiremeyeceğim şeyler vardır ama yani...).

80'ler olmasa da 70'lere daha yakın bir evdir benimkisi. Sevdiğim bir 10 yıldır 70-80 arası. Müziğini severim, sinemasını severim (star wars-1977, rocky 1976, blaxploitation, godfather-1972, ) yaşam tarzını severim, sanatını severim (aslında 70lerin sevilecek bir tarafı yoktur dünya açısından:yom kipppur savaşı, ingiltere'de thatcher, amerika'da nixon ve watergate, irlanda'da bloody sunday, liste uzar da uzar)

whatever...

Resmin ne olduğuna gelince. Robert Mapplethorpe'un kendi portresi. 1975 yılında çekilmiş. Çok ünlü fotoğrafçılardandır, 1989(veya 88'de) aids'ten ölüyor. Patti Smith ile kısa süreli bir aşk yaşasa da eşcinsel kimliği ile ön plana çıkan önemli sanarçılardandır (hatta patti smith'in horses albüm kapağı resmi ona aittir. ama patti smith hiç sevmem, orası ayrı). Yaptıkları oldukça sansasyonel ve muhafazakar amerika için kabul edilemeyendir. Kendisini ilk farketmem yukardaki resimledir. Yine oradaki zamanlarımdı ve muhtemelen '97-'98 yıllarıydı ve yine muhtemelen amerikan Details dergisindeki bir reklam olarak görmüştüm (dikkatimi joel'e benzediği için çekmişti ama arkası farklı gelmişti). Kimdir, nedir diye de daha o zamanlar daha internet kullanımı böyle olmadığından şehrin güzel binalı sanat akademisi Ecole des Arts-Déco'nun kütüphanesinden araştırmıştım.

Robert Mapplethorpe'un konu ile ilgisine gelince, 70'ler New York deyince akla gelen isimlerden olduğu bir de belki önümüzdeki günlerde Sekvotka'ya başka kapıları, ünvanları getireceği için koydum resmi (kadim dostum beni tanımıyor ama neyse artık. pompei'nin şerefine olsun bu).

robert mapplethorpe, american flag, 1977

No comments: